Ο Κώστας Φιλίππογλου, μετά τον ευρηματικό Φιλοκτήτη, σκηνοθετεί τον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου, σε νέα μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα. Ύστερα από δύο επιτυχημένες παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης, το οποίο –ύστερα από 17 χρόνια- άνοιξε συμβολικά και αποκλειστικά μόνο για τον Προμηθέα Δεσμώτη, η παράσταση ταξιδεύει στην Ελλάδα: ο επόμενος σταθμός είναι το Ευριπίδειο Θέατρο, Σαλαμίνα (Παρασκευή, 31 Ιουλίου), ενώ στις 21 και 22 Αυγούστου θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, στο πλαίσιο Φεστιβάλ Επιδαύρου 2015.
Αυτό το καλοκαίρι, ο επίκαιρος λόγος του Αισχύλου, ύμνος στη Δημοκρατία και προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, θα ακουστεί και με τον τρόπο του θα μας παρηγορήσει.

Η Υπόθεση

Ο απείθαρχος Τιτάνας Προμηθέας, αμφισβητεί την εξουσία του Δία, χαρίζοντας τη φωτιά στους ανθρώπους. Η τιμωρία θα είναι αμείλικτη. Με διαταγή του πατέρα των θεών θα δεθεί σ’ έναν άγριο βράχο, στα πέρατα του κόσμου. Ωστόσο εκείνος δεν θα σταματήσει να καταφέρεται κατά της εξουσίας, εξαγριώνοντας τον Δία, ο οποίος τον καταποντίζει στον Τάρταρο.

Τραγωδία με φιλοσοφικό και πολιτικό υπόβαθρο, το ποιητικό αριστούργημα του Αισχύλου μιλά για την ελεύθερη βούληση και την αμφισβήτηση της εξουσίας. Ο Προμηθέας κραυγάζει πως η αμφισβήτηση της εξουσίας είναι πάντα, ένα ρήγμα, ένα άλμα, ένα δημιουργικό ξέσπασμα της ελεύθερης βούλησης – χωρίς τακτικούς ελιγμούς, χωρίς «στρατηγικούς» περιορισμούς και γίνεται έτσι η πρώτη φωνή στην ανθρώπινη Ιστορία που δηλώνει ευθαρσώς: Είμαι ρεαλιστής, γιατί ζητώ το αδύνατο. Και το ζητώ, χωρίς άλλον λόγο από τον εαυτό μου.

Λίγα Λόγια για την παράσταση

Τον Προμηθέα ερμηνεύει ο Τάσος Νούσιας, ένας από τους σημαντικότερους ηθοποιούς της γενιάς του, πλαισιωμένος από τους Γεράσιμο Γεννατά (Ήφαιστος και Ωκεανός) την Marlene Kaminsky (Ιώ), τον Δημήτρη Κουρούμπαλη (Κράτος και Ερμής), την Κατερίνα Λούρα και Ίριδα Μάρα (Κορυφαίες Χορού) και πέντε επαγγελματίες χορεύτριες – performers, τις Δέσποινα Λαγουδάκη, Χριστίνα Μπίτου, Νατάσσα Σαραντοπούλου, Πηνελόπη Μωρούτ και Βιβή Μπουτάτη (Χορός).

Την κίνηση έχει αναλάβει η Φρόσω Κορρού και τη μουσική οι Lost Bodies, ενώ τα σκηνικά-κοστούμια υπογράφει ο Kenny MacLellan και τους φωτισμούς ο Νίκος Βλασόπουλος.

Σκηνοθετικό Σημείωμα
Ζούμε αυτή την περίοδο στη χώρα μας κοσμοϊστορικά γεγονότα. Ο Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου μοιάζει πιο επίκαιρος από ποτέ. Κάθε φράση του αντανακλά στο σήμερα. Είναι σαν να μιλάει για το παρών μας, χρησιμοποιώντας τον μύθο μόνο σαν επίφαση, για να εξυψώσει το εφήμερο σε υψηλή ποίηση.
Πρόκειται για μια τραγωδία που από γραφής μοιάζει ακίνητη. Είναι απλή, δωρική και λιτή με υπεραναπτυγμένο τον ρόλο του πρωταγωνιστή. Είναι ένα έργο πολιτικό, έντονα ποιητικό -ιδίως στην έξοχη μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα- γεμάτο από μεταφυσικά και μυθολογικά στοιχεία. Ο Αισχύλος ήταν υπέρμαχος της Αθηναϊκής δημοκρατίας αλλά και λάτρης της μεταφυσικής. Ήταν μυημένος στα Ελευσίνια μυστήρια αλλά και ένας καλλιτέχνης βαθιά Διονυσιακός. Η αγάπη του για το κρασί, τα μυστήρια και την έκσταση, ήταν παροιμιώδης. Πίσω από τις λέξεις του, κρύβονται δεκάδες σύμβολα και κρυφά νοήματα. Και θα βρίσκονται εκεί στους αιώνες, περιμένοντας τους μύστες να τα ανακαλύψουν.
Όταν λοιπόν άρχισα να προσεγγίζω κινησιολογικά και με έντονη σωματικότητα, όλες αυτές τις περιγραφές του Προμηθεϊκού λόγου, άρχισαν να ξεδιπλώνονται μπροστά στα μάτια μου εικόνες ονείρων, γεμάτες από ψυχαναλυτικά σύμβολα. Και εγώ οδηγώντας το, άρχισα να βιώνω αρχέγονα συναισθήματα.
Συνεχίζοντας να δουλεύω σε αυτό τον δρόμο της κίνησης και των εικόνων, ξεδιπλωνόταν μπροστά μου ένας κόσμος μαγικός. Έτσι, η φαινομενικά πιο ακίνητη και εγκλωβιστική τραγωδία, έγινε μια παράσταση με πλούσιες εναλλαγές εικόνων. Μια παράσταση έντονα κινητική και συγκινητική.
Όλα τα μυστικιστικά ή Πυθαγόρεια σύμβολα που κρύβονται πίσω από τις λέξεις του Αισχύλου, πήραν τη θέση τους. Έφυγαν από τον κόσμο της κατανόησης και της ανάλυσης, και βρέθηκαν βαθιά μέσα στον κόσμο της μαγείας και τις εικόνες των ονείρων.
Και βρήκαν οι λέξεις και η ποίηση του Αισχύλου την δυναμική τους. Βρήκαν την έντασή τους, βρήκαν την ύλη τους. Γιατί είναι φτιαγμένες απ την ύλη που είναι φτιαγμένα τα όνειρα, όπως και όλοι εμείς, κατά τον William shakespeare.

Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία: Κώστας Φιλίππογλου
Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας
Κίνηση-καλλιτεχνική συνεργασία: Φρόσω Κορρού
Σκηνικά-κοστούμια: Kenny MacLellan
Μουσική: Lost Bodies
Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτις: Εριφύλη Στεφανίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώτα Σερεμέτη
Βοηθοί Σκηνογράφου: Σοφία Κατσουλιέρη, Άννα Σαπουνάκη
Βοηθός Ενδυματολόγου: Ανθούλα Μάμαλου
Φωτογραφίες : Θωμάς Χρυσοχοΐδης
Φωτογραφίες πρόβας/προγράμματος: Κική Παπαδοπούλου
Σχεδιασμός Επικοινωνίας (video, artwork) : ΠΑΝΚ ΤΑΝΚ

Διανομή :
Προμηθέας: Τάσος Νούσιας
Ήφαιστος, Ωκεανός: Γεράσιμος Γεννατάς
Κράτος, Ερμής: Δημήτρης Κουρούμπαλης
Ιώ: Marlene Kaminski
Α’ Κορυφαία Χορού: Κατερίνα Λούρα
Β’ Κορυφαία Χορού: Ίριδα Μάρα

Χορός: Δέσποινα Λαγουδάκη
Χριστίνα Μπίτου
Βιβή Μπουτάτη
Πηνελόπη Μωρούτ
Νατάσα Σαραντοπούλου

Στο χορό συμμετέχει όλος ο θίασος

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Χώρος: Ευριπίδειο Θέατρο, Σαλαμίνα

Ημέρα: Παρασκευή, 31 Ιουλίου

Ώρα Έναρξης: 21.15

Γενική Είσοδος: 8 €

** Πρόσβαση στη Σαλαμίνα:

Εάν ενδιαφέρεστε για αυθημερόν επίσκεψη στο Ευριπίδειο Θέατρο, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Ferry Boat το οποίο έχει τακτικά δρομολόγια (ανά τέταρτο) από το Πέραμα για όλο το 24ωρο.
Αξία εισιτηρίου: 1 € (για επιβάτες), 0,50 € (για οδηγό), 4,5 – 6,5 € (όχημα)
Πληροφορίες για δρομολόγια: 210 4677277, 210 4671494 (Λιμεναρχείο Σαλαμίνας)

Εάν ενδιαφέρεστε να μείνετε στη Σαλαμίνα και να συνδυάσετε την επίσκεψή σας σε ένα από τα ωραιότερα θέατρα της Ελλάδας με μία μίνι απόδραση, οι επιλογές είναι περισσότερες:
• Πλοία για Σαλαμίνα, από το λιμάνι του Πειραιά, πύλη Ε8 (δρομολόγια ανά μία ώρα, έως τις 19.00)
• Με μικρό ταχύπλοο από τον Πειραιά
• Ferry Boat το οποίο έχει τακτικά δρομολόγια (ανά τέταρτο) από το Πέραμα για όλο το 24ωρο

Πληροφορίες για δρομολόγια: 210 4677277, 210 4671494 (Λιμεναρχείο Σαλαμίνας) και για το Μικρό Ταχύπλοο: 6974782766

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη Σαλαμίνα: www.salamina.gr

Παραγωγή: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ & ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΟΣΟΥΛΗΣ

Υπό την Αιγίδα : ΔΗ.ΠΕ. ΘΕ. Ιωαννίνων

Η παράσταση θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο Φεστιβάλ Επιδαύρου 2015, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.

Οργάνωση Περιοδείας: Αrtrack.

Πρόγραμμα Περιοδείας:

Παρασκευή, 31 Ιουλίου: Ευριπίδειο Θέατρο, Σαλαμίνα
Σάββατο,8 Αυγούστου: Ραφήνα, Ανοιχτό Θέατρο Γυμνασίου-Λυκείου
Δευτέρα, 10 Αυγούστου: Πάτρα, Αρχαίο Ρωμαϊκό Ωδείο
Τρίτη, 11 Αυγούστου: Αρχαίο Θέατρο Μεσσήνης
Πέμπτη,13 Αυγούστου: Νέα Μάκρη, Αμφιθέατρο Πολιτιστικού και Αθλητικού Πάρκου
Παρασκευή, 21 & Σάββατο, 22 Αυγούστου: Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Δευτέρα, 24 Αυγούστου: Ηλιούπολη, Δημοτικό Θέατρο Άλσους «Δ.Κιντής»
Τετάρτη, 26 & Πέμπτη, 27 Αυγούστου: Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη
Παρασκευή, 28 Αυγούστου: Αρχαίο Θέατρο Δίου
Τετάρτη, 2 Σεπτεμβρίου: Γαλάτσι Άλσος, Βεΐκου
Πέμπτη, 3 Σεπτεμβρίου: Θέατρο Μίκης Θεοδωράκης, Δήμος Αχαρνών (Προφήτης Ηλίας)
Κυριακή, 6 Σεπτεμβρίου: Βύρωνας, θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη
Τετάρτη, 16 Σεπτεμβρίου: Κορυδαλλός, Δημοτικό Θέατρο «Θανάσης Βέγγος»,
Πέμπτη, 17 Σεπτεμβρίου: Κηποθέατρο Παπάγου
Σάββατο, 19 Σεπτεμβρίου: Βεάκειο Θέατρο Πειραιά

*** στο πρόγραμμα ενδέχεται να προστεθούν και σταθμοί που ‘χάθηκαν’ λόγω των πολιτικών εξελίξεων.
Περισσότες πληροφορίες:
https://www.facebook.com/promitheasdesmotis2015

Τρέιλερ:
https://www.youtube.com/watch?v=UFQoCNzVoN4&feature=youtu.be

Βίντεο από Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης
https://www.youtube.com/watch?v=j9J5S6uixsc